درایو صنعتی چیست و چه کاربردی دارد؟


درایو صنعتی یکی از اصلی ترین مقوله در راه اندازی الکتروموتور سه فاز هست و با درایو صنعتی که گاها به اسم اینورتر یا کنترل دور الکتروموتور شناخته می شود می توان الکتروموتور را کنترل کرد و در کالنجی ما به این مقوله که جزء برق صنعتی هست می پردازیم.

درایو صنعتیکاربرد درایو صنعتی چیست؟

کار درایو صنعتی به این صورت هست که برای راه اندازی الکتروموتورسه فاز، به جز قطع و وصل عادی در یک سری مواقع ما نیاز داریم که الکتروموتور با دور موتور کمتر یا بیشتری بچرخد یا مثل مدار ستاره مثلث که راه اندازی به صورت آهسته انجام می گیرد ما می توانیم از درایو صنعتی که همین کار را به صورت خیلی بهتر انجام می دهد استفاده کنیم.

در درایو علاوه بر راه اندازی نرم ، توقف هم می شود به صورت آهسته انجام گیرد. درایوها میتوانند موتور را بطور نرم و کاملا کنترل شده روشن و خاموش کنند. زمان خاموش و روشن را می شود با دقت تنظیم کرد.برای چپ گرد یا راست گرد ترمینال جداگانه وجود دارد که کار ما را آسان تر می کند.

نکته: ورودی درایو صنعتی در دو نوع تک فاز و سه فاز موجود هست. شاید برایمان پیش بیاید که در محل، برق تک فاز داریم و مصرف کننده مان سه فاز هست در این شرایط می توانیم از درایو تک فاز استفاده کنیم البته نهایتا تا ۷ کیلو وات می توانیم استفاده کنیم و در توان بالاتر، درایو ها سه فاز هستند.

تفاوت اینورتر و درایو در چیست؟

درایو صنعتی از چند اجزا تشکیل شده که در ابتدا برق ورودی که برق AC هست از طریق رکتیفایر یا همان یک سو کننده به برق DC تبدیل می شود. اینجاست که هر پارامتری را که تغییر می دهیم روی این ولتاژ یعنی ولتاژ DC اعمال می شود (باید اشاره کنم که به جز این دو بخش یعنی کانورتر و اینورتر، بخش های دیگری هم دارد) و از طریق اینورتر به ولتاژ AC تبدیل می شود. در حقیقت اینورتر بخشی از یک درایو محسوب می شود.

  آموزش نصب کلید تبدیل و نقشه کلید تبدیل

خروجی درایو صنعتی چه چیز هایی می تواند باشد؟

پمپ آب – فن – نوار نقاله – آسانسور – جرثقیل

معمولا به دستگاهی وصل می شود که در زمان استارت ما نباید ضربه داشته باشیم. مثال بارز آن آسانسور هست که همه ما از آسانسور استفاده کرده ایم، اگر دقت کرده باشید به هنگام حرکت کردن آسانسور، یک سرعت کنترل شده و آهسته داریم و بعد به سرعت عادی خودش می رسد و قبل از توقف سرعت کم می شود تا در نهایت توقف کند. این کار را درایو صنعتی انجام می دهد.

از ویژگی های درایو صنعتی:

بالا بردن عمر دستگاه

کاهش جریان راه انداز کشیده شده از شبکه (جریان راه اندازی کمتر از ۱۰ درصد جریان نامی می شود)

کاهش مصرف انرژی

کاهش تنش های مکانیکی (به دلیل راه اندازی و توقف نرم) که این باعث کاهش هزینه های تعمیر و نگهداری می شود

اضافه شدن امکانات نرم افزاری برای مدیریت عملکرد کنترل دور

تفاوت مدل های مختلف درایو ها در چیست؟

اغلب شرکت های سازنده تجهیزات اتوماسیون صنعتی،درایو نیز تولید می کنند و اصول کلی درایو و کار آن یکی است ولی نحوه نمایش دادن حروف و اعداد جهت تنظیم کردن هر مدل درایو تفاوت دارد که در دفتر چه راهنمای همان درایو توضیح می دهند که مفهوم حروف و اعداد روی نمایشگر چه چیزی است.

در میان درایوهای موجود، قیمت درایو زیمنس که یکی از بهترین و با کیفیت ترین انواع این محصول است، بسیار مناسب تر از دیگر محصولات این رده است.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *